Zvětšit text Zmenšit text Reset velikosti textu
Strana Předchozí stránka 2/4 Další stránka

Expedice Jenisej 2006

Před zhruba dvěma měsíci přistála na pražské Ruzyni poslední část výpravy, která si dala za cíl sjet na vlastnoručně vyrobených katamaránech horních 250 km řeky Jenisej v republice Tyva. V počtu osmi členů výpravy jsme dle plánu přistáli 30.6. na Irkutském letišti (10 dní před tragickou nehodou ruského letounu na tomtéž letišti). Vzhledem ke ztrátě jednoho ze zavazadel jsme byli nuceni jeden den zůstat v Irkutsku, ale naštěstí batoh i s jedním válcem dorazil v pořádku. Dalších 530 km do Sajanské vesnice Orlik proběhlo bez větších problémů.

Odtud byla cesta, která nás měla přivést až k samému úpatí vysokých hor Sajany, sjízdná jen na korbě gigantického náklaďáku ruské výroby Zil. Celodenní pouť se neobešla bez několikerého zapadení v bažinách či bez adrenalinového brodění rozvodněných řek. Posledních 70 km zbývajících k jezeru Kara-balik, odkud

Expedice Jenisej 2006

Jenisej vytéká, nebylo možné absolvovat jinak, než pěšky.

Vzhledem k množství zavazadel jsme byli nuceni, i za cenu jednodenního zdržení, najmout koně, což se nakonec (vzhledem k množství jinak nepřekonatelných brodů) ukázalo jako veliké štěstí. Následovalo třídenní putování přes hory a husté lesy v prudkých deštích, přes rozvodněné toky a v neustálé přítomnosti miliónů komárů. Poslední den jsme vyrazili dokonce v neoprenových oblecích a dorazili až pod poslední sedlo, které bylo nutné přelézt a dojít tak ke Kara-baliku. Sedlo, stejně jako zasněžené vrcholky, bylo zasypané množstvím nového sněhu. Nebylo tedy velkým překvapení, když druhý den sníh zasypal i náš tábor. Počasí ani náhodou nevěstilo žádnou změnou k lepšímu, stoupala obava z rozvodněných toků. Nezbylo jinak, než další den čekat na zázrak ve stanech. Když však i další den nepřestávalo pršet, bylo nutné zvážit pokračování naší cesty.

Na jedné straně byl náš cíl v podstatě na dohled, na druhé straně stoupala obava z velké vody v Jeniseji. Pravděpodobnost, že budeme muset čekat, až voda opadne, byla čím dál větší. Tato myšlenka se však vůbec neslučovala s termínem odletu první skupiny expedice. Po dlouhých a těžkých

rozhovorech padlo konečné rozhodnutí rozloučit se se snem výpravy – s řekou Jenisej. Od tohoto okamžiku můžeme jen spekulovat, jak by vše dopadlo.

Jisté je, že nám pro návrat do civilizace zbývala jediná cesta – pětidenní putování po řece Tise, přestože jsme o ní neměli žádné informace. Nezbylo než smontovat katamarány (tři nafukovací válce propojené duralovou konstrukcí) a vydat se po ní údolím dolů...

Lehce rozvodněnou trojkovou řeku jsme sjížděli s velikou opatrností tak, abychom si mohli případná nepřehledná místa prohlédnout. Už po pěti kilometrech nás čekal desetimetrový vodopád a náročné obnášení po břehu. Po vodopádu už naštěstí nenásledovalo žádné vyloženě nebezpečné místo a opatrnou jízdou jsme po pěti dnech i s jednodenním výstupem na nedalekou bezejmennou horu dorazili k soutoku s řekou Oka nedaleko "naší" vesnice Orlík. Při druhé návštěvě této vesnice jsme zjistili, že velká voda Jeniseje odnesla několik stavení, jedinou příjezdovou cestu a elektrické vedení. Zjistili jsme informace o dalších vodáckých možnostech, dokoupili zásoby, demontovali katamarány a nechali se převézt asi 100 kilometrů na další řeku – IRKUT. Opět jsme postavili plavidla a vyrazili na řeku. Čekalo

nás dalších 80 km plavby. Začátek řeky představoval divokou, technickou vodu. Pod skálou se zlomily u jednoho katamaránu dva příčníky a duralové trubky jsme museli nahradit břízou. Než jsme dojeli do cíle, čekal nás ještě občasný hustý déšť, výměna dalšího prasklého příčníku a protržené dva válce, které nebylo možné dál opravit. Dojeli jsme tedy na klasických dvouválcových katamaránech, jejichž ponor byl – se čtyřčlenou posádkou a všemi zavazadly – opravdu veliký. Tím skončila vodácká část výpravy a následovala relaxace nejprve u teplých pramenů a následně u jezera Bajkal.

I přes nesplnění našeho cíle – splutí Jeniseje od pramene, hodnotíme výpravu jako zdařilou. Otestovali jsme pro nás dosud neznámé katamarány, které poskytují možnost pěšího přesunu "na těžko". I přes nepřízeň počasí se nám podařilo splout 2 krásné sibiřské řeky Tisu a Irkut.

Na závěr bychom chtěli poděkovat všem účastníkům výpravy za zodpovědný přístup, týmovou spolupráci a veselou náladu, která nám pomohla překonávat překážky a vytvořila tu pravou cestovatelskou pohodu.

Veliké díky patří rovněž všem, kteří pomohli při organizaci a přípravě celé výpravy.

(Vojta Zvěřina)

Další rodeová sezóna je za námi

Když se za ní poohlédneme, byla jiná než jindy. Z velkých masových závodů se staly menší a komornější, rozhodně ale neklesly na kvalitě. Ba naopak. Všechny závody byly perfektně připraveny a také závodníci předváděli excelentní výkony. Nad některými otočkami, obraty, vzlety či jinými figurami zůstával rozum pozorovatele stát. Ve VODÁK sport teamu zářila hlavně naše jediná mistryně světa v rodeu na divoké vodě Katka Migdauová (letošní vicemistryně ČR K1Ž) a úžasný Honza Bubník (letošní mistr ČR K1M), který je již několik let českým reprezentantem. Neztratili se ani ostatní členové teamu – Dušan Bubník (letošní vicemistr ČR K1 OB), Petr Prause, Jirka Šťastný (letošní mistr

ČR K1 OB), Kosatka, Kopeček, Ondra Husák, Kšána ml. a další. Celý VODÁK sport team skončil v celkovém hodnocení českého poháru rodea na krásném druhém místě.

Vítěznému teamu gratulujeme a příští sezónu slibujeme sladkou pomstu.

(js)

Rodeo

WWP děkuje

TIP na výlet

Rozloučit se s vodáckou sezónou se dá různě. My jsme se rozhodli využít jednu s překrásných podzimních nedělí k vyjížďce po řece Moravě. Cíl plavby byl od začátku jasný: Soutok Moravy a Dunaje. Start plavby jsme postupně posouvali od hraničního přechodu v Kútech, ke Svatému Jánovi a na nakonec jsme náš seekajak nafoukli v Malackách. Měli jsme tak před sebou necelých 25 km plavby po klidné, ale stále poměrně rychle tekoucí řece Moravě. Kromě nádherných pohledů na podzimní krajinu jsme obdivovali klid na řece i kolem ní. Vždyť za celodenní plavbu jsme potkali jen pár opuštěných rybářů. Po zhruba pětihodinové platbě se před námi konečně objevila charakteristická silueta Děvína. Soutok Moravy a Dunaje pro nás byl toho dne prvním adrenalinovým zážitkem. Sotva jsme překonali ostré rozhraní, nahnal Dunaj naši loďku do podivného víru. Sotva jsme se z tohoto nikde a nikdy nekončícího vracáku dostali, objevila se proti nám jedoucí raketa – oblíbený a hlavně hodně rychlý dunajský dopravní prostředek. I tady vše dobře dopadlo a díky šikovnosti kapitána rakety jsme se dokázali vyhnout i na tak úzké řece, jako je

Dunaj před Bratislavou. V metropoli našich nejbližších sousedů jsme také poslední letošní plavbu zakončili. Vřele doporučuji všem romantikům.

(tt)

TIP na výletdalší

www.rajbas.cz

Zvětšit text Zmenšit text Reset velikosti textu
Strana Předchozí stránka 2/4 Další stránka